Gedrehter Berliner - Csavart fánk



                           Gedrehter Berliner


Ich habe ein Video im Youtube gesehen, von einem neuartigen Berliner-Formen.

Unter der Namen _Divi`s Donut/Krapfen/Berliner_ findet man es dort.

Nur ganz wenig habe im Rezept geändert. Gleich mal anderthalb grosse Menge zubereitet mit weniger Hefe. Ich mag überall ein bisschen weniger Hefe nehmen...lieber  den Teig ein wenig länger gehen zu lassen. 

Ich habe noch ein wenig Alkohol auch dazugegeben... von meinem selbstgemachten Vanilleextrakt. Das Ergebnis spricht für sich, ich bin sehr zufrieden. Die Berliner schmecken hervorragend,  leicht und lecker. 


Zutaten für 18 Stück:

300 g lauwarme milch,

60 g Zucker,

20 g Hefe,

600 g Weissmehl/ gesiebt,

1 Prise Salz,

1 ganzes Ei + 1 Eigelb,

60 g weiche Butter,

2 EL Vanilleextrakt, oder 

2 EL Rum + Vanille,

---------------------------------

Oel zum ausbraten,

Kristallzucker zum bestreuen


Zubereitung: ca. 3 Stunden


Die Milch ein wenig erwärmen, aber max 40°, also nur lauwarm.

Zucker und Hefe dazugeben, umrühren, bei Seite stellen.

Mehl in die Schüssel sieben, dann die gesamte Zutaten dazugeben, ausser die Butter.  Anschliessend kommt die Milch auch dazu.

Mit der Maschine kneten lassen. Nach ein paar Minuten kommt nur die Butter dazu. Ich habe die Maschine 20 Minuten kneten lassen, wie im Video empfohlen. 

Dann habe ich noch per Hand ein wenig durchgeknetet.

Der Teig hatte  super Konsistenz, ich musste die Arbeitsfläche nicht bemehlen.

Ich habe dann anschliessend 1 Stunde zugedeckt gehen lassen.

Das Bild zeigt hier unten, wie der Teig ausgesehen hat. Sieht Ihr, wie der Teig weich, aber nicht klebrig ist? Man sieht auch eine grosse Blase an der Seite... 





Ich habe dann den Teig auf 18 Stücke à/60 g geteilt.
Die habe ich rundgeschliffen und zugedeckt gute 10 Minuten ruhen lassen. 
Nach dem Ruhen habe die Kugeln, wie im Video geformt. Ich habe immer 6 Stück nacheinander zuerst zusammengerollt, dann grösser und grösser ausgerollt. (wie beim Brezeln-Formen)
Dann habe ich die Berliner geformt. Man soll die 2 Enden miteinander kreuzen, darunter liegt eine Kreis. Den Teig, was von links kommt wickelt man rechts runter auf dem Kreis, das Stück, das von rechts unten kommt, wickelt man links nach unten um den Kreis. Die beiden Endstücke zwickt man zusammen.
Die Arbeitsfläche leicht bemehlen und die geformte Teigstücke mit  dem zusammengezwickten Enden nach unten drauflegen... Mit einer Folie das Ganze bedecken und ca. 45 Minuten ruhen lassen. ( die Zeit hängt natürlich von den Umgebungstemperaturen ab)

In eine Pfanne mit reichlich Oel bei 160° habe ich die Berliner ausgebacken.  Dann habe ich sie  noch warm im Zucker gewälzt.
Noch fast lauwarm gegessen.


















                              Csavart fánk

A Youtubon láttam egy videót erről a fánkról. Nagyon megtetszett, gondoltam, nekem is el kell készítenem! Nem bántam meg, hiszen nagyon finom lett. Könnyű, puha és isteni finom!
Ezen az oldalon lehet megnézni a videót. -Divi`s Donats / Krapfen /Berliner - 
Csak egy keveset változtattam a recepten és rögtön a másfélszeres adagot készítettem. 
Kicsit kevesebb élesztőt adtam hozzá, viszont tettem bele vanília-extraktot (vanília alkoholban, amit már vagy 2 éve pátyolgatok) , ami szerintem még javított is rajta.

Hozzávalók 18 db fánkhoz.

300 g langyos tej,
60 g cukor,
20 g élesztő,
600 g szitált fehér liszt,
1 csipet só,
1 db tojás + 1 sárgája,
2 ek vanília-extrakt...vagy 
2 ek rum + vanília,
Ha vaníliás cukrot szeretnénk beletenni, akkor a 60 g-ból vonjuk le a súlyát.
60 g puha vaj,
----------------------------------
olaj a sütéshez,
cukor a beleforgatáshoz

Elkészítése: kb 3 óra

Először a tejet meglangyosítjuk,  de max. 40°-ra.
Beletesszük a cukrot és az élesztőt, majd összekeverjük és félretesszük pihenni. Addig kimérjük a hozzávalókat.
A dagasztótálba szitáljuk a lisztet, beleteszünk minden hozzávalót, kivéve a vajat. Ezután a langyos élesztős tejet is hozzáöntjük.
Egy pár perc dagasztás után jön bele a vaj.
A videóban ajánlott, hogy legalább 20 percig hagyjuk dagasztani. Megfogadtam a tanácsot, hagytam, habár én már 10 perc után lekapcsoltam volna.... viszont akkor lehet, hogy ragadt volna a tészta.
Azután még kézzel kicsit átgyúrtam, majd visszatettem az enyhén lisztezett tálba. Letakarva hagytam 1 órát kelni 28°-on.
Ezt csak azért mondom, mert ha hűvös van a konyhában, lehet hogy tovább tart.
Amikor megkelt, kiborítottam a pultra. Nem ragadt, nem kellett alálisztezni. Elosztottam a tésztát 18 / 60 g-os  darabokra.
Kigömbölyítettem őket, majd fóliával letakarva hagytam jó 10 percet pihenni.
Ezután 6 darabonként formáztam őket. Lelapítottam, összehajtottam, majd mindíg nagyobbra, hosszabbra sodortam őket.
A 60 cm-es tésztákat így formáztam: 
A két végét két kézzel kereszteztem egymáson. A kereszteződés alatt egy kört alkotott a tészta. A két végét jobbra és balra, tehát ellenkezőleg lefelé felcsavartam a kört alkotó tésztára. A két csücsök lent találkozott, ahol összecsíptem őket. (sajnos nem sikerült a fotó)
Egy lisztezett felületre fektettem a készre formázott fánkokat és betakarva hagytam öket 45 percig pihenni. Az összecsípett oldalát lefelé kell fordítani, hogy ne hogy szétnyíljon a tészta.

Egy nagy serpenyőben bő Olajban 160°-nál sütöttem ki őket. 
( Kilences fokozaton melegítettem fel, majd amikor elérte a hőfokot, lekapcsoltam 5-ös fokozatra) Többször ellenőriztem az olaj hőfokát, mert nem szabad, hogy túl forró legyen.
Konyhapapírra kiszedtem őket, majd még melegen cukorba forgattam. 
Természetesen frissen a legfinomabb. 




 





Kommentare