Chef-Sauerteig - Chef-kovász










                           Chef-Sauerteig


Ich beschreibe Euch, wie ich meinen neuen Sauerteig gemacht habe. Von diese Seite habe ich das Rezept abgeguckt.

http://www.boldogbrios.hu/kovasz-keszitese/

1. Tag:  
In einem sauberem Einmachglas  100 g Vk-Roggenmehl mit 100 ml lauwarmen Wasser mischen.  Deckel drauf und 48 Stunden warten.  Am besten soll im Zimmertemperatur stehen. (Ideal 25°)

3. Tag:  Er sieht dann so aus, wie hier unten auf dem Bild.


Den Teig aus dem Glas holen. Das Glas richtig gut ausspülen. 
Den Teig mit 80 g Brotmehl (1050-es Weizenmehl , zusammenkneten und zurück ins Glas geben. Zugedeckt,  erneut 2 Tage ruhen lassen.




5. Tag: 
Den Teig aus dem Glas holen. Das Glas erneut säubern. Vom Teig 50 g wegnehmen und mit 50 g Wasser und 80 g Brotmehl zusammenkneten.  
Erneut  lassen wir ihn für 2 Tage im Glas ruhen.











7. Tag: Genau so verfahren, wie an dem 5. Tag.
Hier unten sieht der Chef-Sauerteig nach 10 Tagen aus.  Ich habe ehrlich gesagt ab dem 7. Tag immer wieder 1-2 KL Brotmehl und ein wenig Wasser dazugeben. 
Am 9. Tag habe dann 200 g Chef-Sauerteig weggenommen (damit ein Brot gebacken, das super gut geworden ist), den Rest, 100 g war es, wieder mit Mehl und Wasser zusammengeknetet. 


Ich habe jetzt einen dickeren Teig gemacht. Nach 3-4 Stunden sah es schon wieder so schön aus..





Heute, am 10. Tag habe ich ihn in den Kühlschrank getan....
 Chef-Sauerteig im Warte-Modus.....

Oben sieht Ihr ein Bild mit einem dunklen Sauerteig drauf. Da habe ich mein Anfang-Sauerteig, der vom Roggenmehl war, nicht rausgeschmissen, sondern weiter gefüttert....so habe ich jetzt im Kühlschrank auch einen Roggen-Sauerteig. 
Wenn ich ein Brot mit Roggen zubereite, habe ich den Roggen-Sauerteig, für Weizenbrote den Chef-Sauerteig. Meine Lievito Madre benütze ich für Dinkelbrote.
Meinen alten Weizen-Sauerteig habe ganz verbraucht, der war nicht so gut, wie dieser hier. Bin voll zufrieden. 
In der ungarischen Beschreibung steht, dass der Sauerteig am 5. Tag, dann furchtbar aussieht...ekelhaft sei..usw. Bei mir war er gar nicht so. Ich habe aber auch nicht soweit gehen lassen. Ich habe jeden Tag mindestens 2x mit einem langen Stäbchen umgerührt und  habe immer-wieder gerochen. Als es angefangen hat, stark nach Essig zum riechen, habe dann gleich gefüttert, umgerührt...fertig...

Er, der Chef-Sauerteig ist ein Lebewesen...und wie jedes Lebewesen mag er die Fürsorge...und er ist dankbar dafür....




Auf dem Bild da unten war der Sauerteig schon seit einem Tag im Kühlschrank, er ist ein wenig zusammengesunken...Ich habe nur wegen der Grösse des Glases  fotografiert.  












                               Chef-kovász

Ebből a lenti blogból néztem ki a receptet és nagyon félve, elkezdtem én is nevelni a Chef-kovászom.
Sajnos, mint később észrevettem, hogy nem egészen ugyanúgy készítettem, mint ahogy le van írva. Az eredmény ugyanaz, csak egy kicsit könnyebben  kezeltem a receptet. 
Leírom,  mutatok képeket, aztán elolvashatjátok a lenti link alatt lévő blogban is a receptet. Aztán biztos, hogy sikerülni fog...

http://www.boldogbrios.hu/kovasz-keszitese/

1. nap
Egy tiszta befőttes üvegben összekeverünk 100 g tk rozslisztet és 100 ml vizet. Rátesszük a tetejét és szobahőmérsékleten két napig hagyjuk pihenni. ( egész idő alatt marad szobahőmérsékleten, az ideális hőfok 25° lenne,  de ha hűvös is van, ne tegyük sem radiátorra, sem cserépkályhára)
Két nap múlva  így néz ki.



3. nap:
Kivesszük a kovászt az üvegböl, elmossuk az üveget. A tésztához hozzákeverünk 80 g kenyérlisztet és  visszatesszük az üvegbe...
újra hagyjuk állni. ( nekem idő közben kicsi lett az üvegem, azért tettem át egy nagyobba, de az meg nem volt ideális a fényképezés miatt, így a végén újra üvegbe került,)






5. nap:

Kivesszük a kovászt az üvegböl, ismét elmossuk az üveget. A kovászból elveszünk 50 grammot, hozzáadunk 50 ml vizet és 80 g lisztet. Ezt ismét az üvegbe rakjuk és hagyjuk megint két napig.


 A 7. nap ugyanígy járunk el a kovászunkkal, mint az 5. napon. 
A blogban le van írva, hogy közben csúnya, büdös és undorító lesz a kovászunk, stb. Nem szabad megijedni...nekem egy pillanatig sem volt az. 
Megmondom őszintén, hogy én közben-közben többször is adtam a kovászomnak egy kicsit enni és kezdettől fogva, és  minden nap legalább kétszer megkevertem.  Megszagoltam minden nap többször, ha elkezdett savanyú illata lenni, belekevertem egy kk lisztet, pár csepp vizet. De ezt majd mindenki meglátja. 
Akinek volt már előtte is kovásza, az tudja, hogy ez nagyon fontos...a kovász élőlény, nem csak a liszt és víz kell neki...kell a meleg, a levegő és a gondoskodás...nagyon meghálálja, ha jól gondoskodunk róla. Az elején a legeslegfontosabb, hogy jó minőségű liszttel kezdjük...Mindenképpen teljes kiőrlésű rozskovásszal kezdjük...mert az adja meg a kovász erejét...
Biztos vagyok benne, hogy ha sokáig majd bent lesz a hűtőben és legyengül....egy kávéskanálnyi tk rozsliszttől fel fog megint erősödni.

A 9. napon jó keményre gyúrjuk kovászunkat.  Majd egy pár óra múlva  látható lesz, hogy szépen gyarapodik, szivacsosodik....tehát kész a bevetésre. 
( a 9. napon elvettem a kovászból 100 g-ot, megetettem, a többit, ami pontosan 200 g volt, felhaszáltam kenyérsütésre. Nem csalódtam, nagyon jól sikerült a kenyérke. 




















Nézzétek meg!  A 10. napon így néz ki, és most ment a hűtőbe, így ahogy van és ott vár a következő bevetésre....



















Egy nap után a hűtőben természetesen egy kicsit összeesett, de csak az üveg nagysága miatt készítettem a fotót. 



























Kommentare