Zöpfe aus Zwillingsteig - Fonottka ikertésztából



                   

                       Zöpfe aus Zwillingsteig


Ich habe ein Rezept hier von einem deutschen Koch, Alexander Kloetzer bekommen und nachgebacken.
Das Rezept habe ich nicht verändert, nur noch ein wenig Salz dazugeschrieben... ein wunderbares Rezept, werde immer-wieder nachbacken.
Der Teig ist von 2 verschiedenen Teigen zusammengesetzt: Hefe und Mürbeteig..ich habe noch nie vorher von gehört...aber es lohnt sich...
Von dem Teig kann man verschiedene Arten von Kuchen backen.
Ich wollte mal probieren, wie es aussieht, wenn ich es als Hefezopf verwende...superlecker....kann ich nur sagen...

Zutaten:

Hefeteig:

1 Tüte Trockenhefe/ oder 20 g  frische Hefe
250 g lauwarme Milch,
500 g Mehl,
80 g Butter,
2 Eier, 
60 g Zucker,
1 Prise Salz,


Mürbeteig:

300 g Mehl,
200 g Butter,
100 g Zucker,
1 Prise Salz,
Vanille ( ich habe 1 EL von dem selbstgemachte Vanille-Essenz beigegeben)


Zubereitung:

Den Hefeteig wie gewohnt zubereiten...ich habe dafür alles, ausser Butter in die Schüssel von der Küchenmaschine gegeben und kneten lassen...nach 4 Minuten habe ich erst die Butter dazugegeben. Noch weitere 6 Minuten geknetet...dann erst gesalzen.
Zugedeckt eine Stunde gehen lassen.

Den Mürbeteig habe ich per Hand geknetet, es geht ganz schnell. 
In Frischhaltefolie packen und auch ruhen lassen.
Solange, bis die Teige fertig werden, kann man die Füllung zubereiten.

Für 4 Zöpfe habe ich 3 verschiedene Füllungen vorbereitet:

Den 1.  Zopf habe ich mit 100 g gemahlene Nuss (hier Walnuss), mit 40 g Zucker gemischt. Den Teig habe ich mit 2-3 EL Aprikosenmarmelade bestrichen und mit den Nuss-Zucker-Gemisch bestreut.

Den 2. Zopf habe ich einfach mit 2-3 EL (je nach Geschmack) Nutella bestrichen.

Die anderen 2 Zöpfe habe ich mit Zwetschgen-Nuss-Füllung bestrichen.
Dazu 300 g Zwetschgen kleingeschnitten, mit 50 g Zucker und 50 g Butter karamellisiert.  Dann mit dem Pürierstab ein wenig zerkleinert...100 g gemahlene Nüsse dazugemischt...mit Zimt verfeinert...

Wenn der Hefeteig genügend gegangen ist, vermischen wir die 2 Teige miteinander. Ich habe dafür den Mürbeteig kleingezupft und so in den Hefeteig geknetet. Mann soll nicht ganz homogen kneten, es sollen noch die verschiedene Strukturen bleiben.

Den Teig dann nach Wunsch weiterverarbeiten. Ich schreibe Euch, wie ich gemacht habe.
Auf 4 gleich grosse Teigstücke geteilt...genau 400 g jeder. Rundgeschliffen und zugedeckt paar Minuten ruhen lassen.

Den Teig habe ich viereckig gewalzt, mit der Füllung bestrichen und aufgerollt. Länglich halbiert und die 2 Stränge miteinander verflochten. (aber so, dass die offene Seite immer nach oben zeigen soll, damit die Füllung nicht rausgeht)

So habe ich die 4 Zöpfe dann nebeneinander auf ein mit Backfolie bedecktes Blech gelegt...
Ca. noch 20 Minuten ruhen lassen.

In 200° vorgeheiztem Backofen ca. 30 Minuten gebacken.













                       Fonottka ikertésztából

A tészta receptjét egy német szakácstól, Alexander Kloetzertől  kaptam. Nem változtattam semmit rajta, csak egy csipet sót írtam még hozzá. 
Az ikertészta tulajdonképpen az alaprecept, a tölteléket én készítettem hozzá. Mindenki csinálhatja a saját ízlése szerint, töltheti akár mákkal is, vagy túróval. Tepsiben, gyümölccsel megrakva kitünő pite is lehet belőle, vagy csiga, táska stb...
Most ezt a fajta "kalácsot" szerettem volna kipróbálni... Németországban a legtöbb péknél kaphatóak az így formázott kalácsok, soha nem tudtam, milyen tésztából készülnek...nem kimondottan kalácstészta, nem is kimondottan plundelltészta...de most már tudom.
Az ikertészta tulajdonképpen teljesen egyszerü, egy kelttészta és egy linzertészta sikeres elvegyülése...
Nekünk nagyon ízlik, sokszor fogom még készíteni...

Hozzávalók: 

Kelttészta:

500 g liszt,
1 csomag száraz élesztő, / vagy 20 g friss élesztő,
250 g langyos tej,
80 g vaj,
2 tojás,
60 g cukor,
1 csipet só,


Linzertészta:

300 g liszt,
200 g vaj,
100 g cukor,
vanília

Elkészítése:

Mindent a vaj és só kivételével a konyhagépbe mérünk és dagasztjuk. Kb 4 perc múlva adjuk hozzá a vajat, majd tovább dagasztjuk. 10 perc után jön bele a só is.
Egy tálban letakarva hagyjuk kb egy órát kelni.

A másik tésztához nem kell gép. Egy tálba belemérjünk mindent és összegyúrjuk. Folpackba csomagoljuk és hagyjuk pihenni.

Közben, elkészíthetjük a tölteléket is. Elmondom, én hogy csináltam.

1 fonatot töltöttem dióval és sárgabaracklekvárral,
100 g daraált dió, 40 g cukorral keverve és 2-3 ek lekvár.

A 2. fonatot megkentem Nutellával.

Az utólsó kettőt szilvás-diós töltelékkel kentem meg.
300 g szilvát felaprítottam, 50 cukorral és 50 g vajjal karamellizáltam. Botmixerrel kissebbekre aprítottam, darált diót kevertem bele, fahéjjal ízesítettem.

Amikor megkel a tészta a linzertésztát szétszaggatjuk, csipegetjük kissebb darabokra és úgy nagyjából a kelttésztába gyúrjuk. Nem kell homogénre gyúrni, hisz az a lényege, hogy két különböző  struktúra van benne. A képeken látszik, hogy sütés után szinte réteges lesz a tésztánk...és nagyon finom...nem olyan puha, mint a kalács, de nagyon érdekes, omlós.

Az összetett tésztát tehát most negyedére osztjuk. ( pont 400 g volt darabja) Kigömbölyítjük és betakarva hagyjuk kb 10 percig pihenni.
Darabonként egymásután kinyújtjuk, rákenjük a tölteléket, majd feltekerjük, mint egy beiglit.
A feltekert rudat hosszában félbevágjuk. A két fél tésztát megfonjuk egymással, de úgy, hogy a töltelék mindig felfelé nézzen.
Majd egy sütőpapírral bélelet tepsire fektetjük őket. Pont 4 db fér el egymás mellé. 
Hagyjuk kb 20 percet pihenni.

Előmelegített 200°-os sütőben kb 30 percig sütjük....

































Kommentare